A 6a saptamana de sarcina (a 8a saptamana de amenoree)

Embrionul creste ajungand pana la 14 mm si cantareste 1.5 grame. Iata ce se dezvolta in micutul embrion:

Copilul: are deja o limba minuscula, pe maxilare apare o lama dentara pe care se vor dezvolta mugurii viitorilor dinti, sistemul digestiv este acolo. Se formeaza vertebrele in jurul maduvei

[ad]

spinarii, aparatul urinar se constituie acum, rinichii se formeaza, celulele sexuale sunt pozitionate in locurile unde se vor dezvolta glandele genitale. Se pot observa rudimente de urechi, incheieturi si degetele. Ce minune! Intr-un embrion atat de mic, se dezvolta totul pentru ca in 9 luni de sarcina sa se nasca un copil dotat cu tot ce are nevoie.

Mama: inca mai aveti greturi matinale si va simtiti obosita. Nu va ingrijorati, nu mai dureaza mult si senzatiile acestea vor trece. Mancati putin si des si odihniti-va cat puteti.

Daca inca nu ati facut-o este timpul sa mergeti la primul control ginecologic. Pentru viitoarele mamici care au sub 18 ani dar si pentru cele care au peste 40 de ani riscurile unei sarcini sunt mai mari. Deasemenea, riscurile unui avort spontan sunt mai mari in primul trimestru de sarcina pentru toate femeile, asa ca menajati-va.

Examenul medical este foarte important in primul trimestru de sarcina, si consta din analize de sange prin care se urmareste existenta vreunei boli foarte periculoase cum ar fi sifilisul, toxoplasmoza, SIDA, dar si analize care vor indica sideremia, magnezemia, calcemia, etc. Deasemenea se faca o analiza de urina pentru a se depista vreo infectie urinara sau renala, care in cazul in care ar exista trebuie tratate din timp.

Chiar daca unora li se va parea ciudat, evitati pe cat posibil contactul cu animale, in special cu pisicile care sunt purtatoare de toxoplasmoza.

Puteti sa faceti sport, dar foarte mare atentie! Daca ati avut antecedente de avorturi spontane sau sarcini cu complicatii mai bine renuntati la gimnastica.

Daca medicul va confirma ca puteti face gimnastica atunci, o puteti face dar trebuie sa evitati loviturile si miscarile cu impact mare.

Iata cateva din sporturile pe care le poti face in sarcina: inot, gimnastica, jogging, aerobic, ciclism. Toate acestea fa-le asigurandu-te ca instructorul stie ca esti insarcinata, nu abuza de ele.

Nu sunt recomandate in sarcina urmatorele sporturi: ski, sporturi nautice, sarituri in apa.

Daca ai urmatoarele simptome, opreste sportul si consulta medicul: sangerari vaginale, durere de orice fel, dureri abdominale, greata, lesin, palpitatii la inima, oboseala excesiva.

Cauta sa gasesti in orasul tau daca se organizeaza cursuri prenatale, pentru ca acolo pe langa informatiile pe care le vei primi, poti face si gimnastica speciala supravegheata de personal avizat (de regula in ultimul trimestru de sarcina). Majoritatea cursurilor prenatale incurajeaza si participarea tatiticilor. Gandeste-te de pe acuma sa gasesti un curs si sa iti faci rezervare.

Posted in Sarcina pe saptamani - de la conceptie la nastere and tagged .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *