Esti mama – ai grija de tine!

Perioada de dupa nastere este cea mai dificila pentru mama, ea dureaza din momentul in care s-a nascut copilul, pana in momentul in care corpul mamei este aproximativ la fel ca inainte de sarcina.

Mama trebuie sa se refaca atat fizic cat si emotional, impreuna cu sotul invata sa-si cunoasca copilul, invata cum sa se

[ad]

ocupe de el, dar fara a se neglija pe ea.

Mama are nevoie de tot sprijinul sotului sau al familiei, va trece prin perioade necunoscute, de multe ori va ceda, dar tinand cont de anumiti factori esentiali pentru refacerea ei, va fi ca inainte de nastere.

Factori esentiali in refacerea mamei

Odihna

–         in primele saptamani, mama trebuie sa aiba grija doar de copil si de ea, fara a face si alte treburi casnice

–         atunci cand copilul doarme, mama sa se odihneasca

–         aduceti copilul in camera dumneavoastra in primele saptamani

–         daca nu simtiti nevoia de vizite, anuntati acest lucru

–         iesiti la plimbari scurte, faceti putina miscare zilnica, asa cum recomanda medicul

–         dupa primele doua, trei saptamani, incercati sa reduceti alaptatul noaptea, pentru a dormi confortabil cateva ore

Nutritie

Mama trebuie sa consume alimente sanatoase pentru a se reface, un ghid in aceasta poate fi piramida alimentara, impartita in 6 benzi colorate care reprezinta 5 grupe de alimente si una de uleiuri:

–         orange reprezinta boabele, cerealele integrale, faina de ovaz, grau integral, porumb integral, orez brun, painea integrala, verificati eticheta pe care sa scrie ca sunt din cereale integrale, asigura energia necesara pentru mama

–         verde reprezinta legume, aici intra inclusiv leguminoasele, bogate in vitamine si minerale, multe mame sunt constipate dupa nastere, acestea le ajuta, sunt bogate in fibre

–         rosul reprezinta fructele, acestea pot fi proaspete, sub forma de compot, congelate, uscate

–         galben este pentru uleiuri, acestea se gasesc in peste, nuci si uleiuri vegetale, evitati margarina, untura, untul

–         albastrul reprezinta laptele si produsele lactate, bogate in calciu si vitamina D, esentiale pentru oase

–         purpuriu reprezinta carnea si fasolea, bogate in proteine, alegeti carnea macra, de pasare sau manzat, consumati fasole si mazare verde, diferite seminte, toate sunt pline de proteine.

Nu uita ca o dieta drastica dupa nastere te poate imbolnavi, dureaza cateva luni pana poti reveni la starea dinainte de nastere, pentru mamele care alapteaza, consumul de lichide este foarte important.

Exercitii fizice

Inainte de a incepe, stai de vorba cu medicul tau, daca ai avut o nastere grea, care presupune efort fizic redus, incepe prin plimbari lungi, apoi treptat poti introduce anumite exercitii fizice.

Familia

Mama are nevoie de tot ajutorul, sotul este cel care trebuie sa o inteleaga, ar fi bine ca imediat dupa nastere sa fie cu mama acasa, daca nu se poate cereti ajutorul parintilor sau prietenilor, mai ales pentru aprovizionarea si curatenia in casa.

Posted in Mama and tagged .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *